15 september 2009

0803
Nu sitter vi på flygplatsen men incheckningen är inte öppen än. Vi kände att det var bäst att vara ute i god tid efter förra årets missöde (vi hamnade på fel terminal och när vi kom till incheckningen hade 2 minuter till godo). Denna gången kom vi rätt direkt, men det var en tidig morgon. Vi blev utcheckade från hotellet utan extra kostnad och med aningen tyngre väskor efter ett snabbbesök på coop för lite billig alkohol. Nu hoppas vi bara att planet går som det ska för då är ju värsta biten över nu.

1040
Nu sitter vi vid gaten incheckade och klara att hoppa på flyget till Kastrup. Än har allt gått bra och vi planerar att göra ett stopp i Köpenhamn för lite mat innan vi tar tåget hem. Tommy påpekade precis att vi måste köpa pingviner & toblerone med. Det var syftet med hela resan tror jag... Nu saknar vi Massa & Enzo och vill bara hem och sova i en skön säng. Det känns som vi har varit iväg mycket längre än 6 dagar, vi har hunnit med massor, men nu får det räcka!

1500
Home sweet home, eller nästan i alla fall. Sitter på tåget från Kastrup. Allt gick bra på Malpensa och vi sov gott en stund på flyget så vi missade matvagnen. Vi fick ta lite mat på flygplatsen istället, efter vi hade köpt pingviner och toblerone såklart. Nu är det bara skönt att vara hemma.

14 september 2009

1820
Loppet gick sådär, det bästa tycker jag var när Hamilton körde av på sista varvet. När vi begav oss från Monza kollade vi hur många bilder vi hade tagit hittills på resan, det var över 1000! På tåget från Monza var det fullt. Poliserna som överser påstigningen bara tryckte på mer och mer folk och jag stod på trappsteget i dörren och undrade om de kanske skulle klara av att stänga dörrarna om jag satt väskan på magen och drog in rumpan. Då frågar polisen vid vår dörr en dam om hon inte ska med. Ha! Vi var ju packade om ansjovisar. Jag fick stå på ett ben i princip hela vägen hem och det var inte så lätt att andas när mitt huvud var i samma höjd som andras armhålor. Efter ett välbehövligt mål på donken var vi utmattade och gav upp för att åka tillbaka till hotellet. Vi sov så sött och det var riktigt gott med sovmorgon.

När vi vaknade i morse var det allt annat än vackert väder. Det hade ösregnat under natten och det var kallt ute. Mod i sinnet och vi begav oss ut på stan. Efter en kort stund börjar det regna igen.
Ett slutligt besök i Ferraributiken innan vi sökte skydd i tunnelbanan. Vi skulle fortfarande hitta en present till Jennifer så vi tog oss till Garibaldi där jag hade sett lite roliga affärer under mark. Vi hittade en bra present och efter en "de-tour" kom vi tillbaka till samma butik för att köpa en väska till mig. När solen kom tillbaka tog vi ett bra farväl av Milano med en varsin gelato i värmen framför Duomen. Gött!

Bizzdag 6
Tommy - 5       Rea - 3

13 september 2009

0825
D-day! Idag är det racet! Igår blev det inga skriverier för jag tappade pennan. Igår hade vi lite sovmorgon och efter  ett litet stopp på Lidl för nödproviant begav i oss återigen mot monza. Gott om folk på tåget och vi va på Autodromo vid 11 och lyckades se lite träning. Solen stekte verkligen i Parabolica. Min armar och knän var ganska brända i slutändan.
Efter kvalet (där det tyvärr inte gick jättebra för Fisichella) så tog vi lugnt för att slippa rushen till bussen och tur var väl det för jag hade velat stå i kö till bussen när regnet kom. Ett riktigt åskregnoväder. Tommy sökte skydd under ett parasoll och började snacka engelska med en kille som visade sig vara svensk. Jag däremot fick skydd i Ferrariståndet när jag köpte mig en snygg svid och en flagga till idag.

Idag ringde klockan 0445 för att vi skulle med första spårvagnen, men vår planför att komma först till läktarna funkade inte riktigt. När vi kom kom till Garibaldi var det för tidigt för biljettkontoren att öppna och tydligen för biljettmaskinerna att vakna. Ingen möjlighet att köpa biljett så det var bara att ta tunnelbanan till centralstationen för att hoppa på gratiståget. Nu var det som tur var inte så mkt folk på detta tåget och väl framme fanns det många platser kvar i utgången av parabolica där vi ville sitta. Vi kom till Monza lite innan halv 8 och det tog lite id att ta sig över hela bana, men nu sitter vi och ruvar på våra platser till racet kl 14. Tålamod!